onsdag 4 december 2013

Ajajaj..

Har ålderskrämpor.
Gjorde husmorsgympa framför tv:n häromdagen och nu har ena höften dragit ihop sig i en fet knut...

Igår var vi på alternativt julbord med jobbet.
Det började på en boulebana.
Har ni spelat boule någongång? Det är en riktigt trevlig sysselsättning, men förmodligen det mest frustrerande man kan hålla på med. Visst är väl de flesta av oss (åtminstone kvinnfolk) väl övade i att förlora på flit varje sommar i det liknande spelet boccia, för att hålla barn på gott humör och då finns inte ett spår av tävlingslust.
(pappa däremot får jag ofta väsa åt att han får skärpa sig och banne mig kasta in nästa klot i syrenbusken om han vill leva vidare som man)

Nu var det vuxna kollegor och metallkloten slog gnistor när de dunsade mot stenarna i det grova gruset på banorna.
Vi delades in i lag och matcherna började. Och så började kampen att hålla humöret uppe när slumpen och tillfälligheterna gjorde så jag om vartannat kastade usla kast och i nästa ögonblick fantastiska kast där jag knockade bort klot och lade mig tillrätta bredvid "lillen"...

Precis innan en artär var på väg att explodera på mig så var det klart och vårt lag landade som en medelmåtta - varken vinnare eller förlorare....puh...det kunde jag leva med.

Sedan åkte vi tunnelbana (ja ni hör vilka äventyr jag varit med om) in till hötorget och anlände till restaurang SMAK där vi skulle äta.

Restaurangen var en upplevelse - vet inte riktigt hur de beskriver sig själva, men det var någon typ av experimentella rätter.
Jag var lite orolig när jag fick höra att vi skulle få en femrätters middag - jag som aldrig har klarat en trerätters i hela mitt liv. Men det visade sig att varje måltid var i storlek av en femkrona, så då började jag bli orolig att jag skulle behöva gå förbi en korvmoj på hemvägen istället...

Det var skitgott, men helt obegripligt på tallriken. Eftersom jag inte minns menyn får jag improvisera på ett ungefär:

1. två råa (och gråa) räkor och lite rivna rädisor med olja på ett salladsblad - att rulla och dippa i ättika...
2. två små dumplings med starkt innehåll simmande i brun buljong och tre små vitkålsbitar att fiska upp.
3. en liten klick löjrom ovanpå lite råbiff och tre pytte-krutonger
4. två enkronsstora lammfile´-medaljonger ovanpå en klutt med getost
5. gigantisk skål med choklad-mousse med kaffesmak

Som sagt - väldigt gott även om menyn ser skum ut (eller är det min beskrivning som är skum?...nä...)

Åkte pendeltåget hem efteråt till ett sovande, snarkande hus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar