söndag 29 juni 2014

Engelsmän

Älskar Antikrundan. Ser det inte jätteofta, men råkar vi zappa förbi så stannar vi på den kanalen.

Nu har vi upptäckt att det även finns den engelska antikrundan att njuta av på någon kanal och vi har också tittat några gånger.
Vi har varit superimponerade av deras fina saker som är tio klasser bättre än våra svenska antikviteter.

Hur som helst blir jag nu efter några gånger rätt full i skratt när jag tittar.
Som stolt medborgare i det brittiska kungadömet tycker jag att jag kan säga några ord om det här.

Följande händer: det kommer drösar av engelsk arbetarklass och lägre medelklass till deras antikrunda med skatter som inte är av denna världen - ja, man tappar hakan om man har det minsta fascination för det här.
Igår kom det en stor, pampig silverskål som var skapad av Fabergé...
Värde? ca 7 miljoner...det har varit vaser från Kina som gjorts 3000 år före Kristus - ovärderlig...det är skissböcker av da vinci himself. Det bara väller in och man stirrar häpet på tv:n.

Alla har sedan exakt samma historia om hur de har fått skatten. Farfars far var sjöman (eller soldat) - han fick denna dyrgrip som gåva av en ryss han räddat livet på.

Alltså jag vet att jag är lite väl cyniskt lagd till sinnet, men jag kan inte lägga ihop alla dessa likadana historier och få det till annat än krigsbyten från något plundringståg...
Med tanke på att mitt stolta folk alltid har krigat och rövat runt hela världen så vore det ju inte heller helt omöjligt att jag har rätt...

Se så, inte vara desillusionerad nu, säkert pratar jag strunt. Det är hur som helst ändå underbart att dregla över programmets alla vackra prylar - fortsätt och njut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar