fredag 4 april 2014

Segt

Idag när jag passerade Frösunda i Solna, så rapporterade de på radion att det hade hänt något på motorvägen jag just åkte på en bit fram, som hade dragit på sig låååånga köer.

Jag tänkte jag skulle vara smart och ta småvägarna hem (även om det skulle ta längre tid så skulle det åtminstone inte stå still) och svängde av i Ulriksdal.

Det gick så fint, så fint och solen sken och jag tuffade på förbi Silverdal och Helenelund hemåt.

Tills...

Jag kom till Sollentuna...
Just innan Sollentuna Centrum så var det tvärstopp, och jag har aldrig sett så mycket bilar som skulle tränga sig fram på Sollentunas små, små, nya pittoreska vägar av kullersten som är typ byggda för mopeder. Ni skulle inte tro det om ni inte sett dem. Sollentuna är en rätt välbärgad kommun och därför kör varenda tomte en SUV av något dyrt slag. Audi, Lexus eller BMW. Alla förare har solglasögon. Alla skulle fram samtidigt.

Det var en regelrätt trafikinfarkt och folk där var som galna. Jag är ändå rätt härdad som åker in till stan varje dag och möter de mest underliga ekipage. Men det var fingrar som flög omkring och fingrar som hackades mot den egna tinningen och det var EN millimeter från att en buss-jä**l tog med sig min sidospegel när den skulle tränga sig förbi. Observera att mina fingrar var ko-lugna och jag bara väntade på att få ta mig fram 20 meter till rondellen och där susa tillbaka till motorvägen (åt det hållet var det inte en bil) - det tog väl en nervig kvart.

Stort misstag att avvika från motorvägen - det var inget särskilt farligt stopp där - dämpad fart ett tag och sedan släppte det.

En slutsats kunde jag dra också - är såå tacksam att jag inte bor i Sollentuna. De måste ha de minsta gatorna och vara de argaste människorna i landet...
(I alla fall runt rusningstrafik)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar