onsdag 11 april 2012

Konspiratorisk..?..Jag?

Hmm..nä man kanske inte ska grubbla på så mycket trams, men nu har jag gått och funderat på en sak hela dagen...

Tro nu inte att jag vill ha tillbaka ordet negerboll i svenskan, absolut inte....

Nä, jag skulle i ren städglädje vilja rensa bort lite fler ord som har en nedsättande klang till vissa grupper i samhället (vilket var orsaken till att det bruna lilla bakverket har bytt namn)

Hur har dessa ord överlevt undrar jag, och varför fick bara ett bakverk byta namn???

Jag listar ett gäng exempel som vi borde göra något åt - kanske ska jag starta en facebook-grupp för att stilla min upprördhet?


  • Kärringtand (blomma)
  • Fikus-blomma (ja ni förstår vad det är va?)
  • Lappskojs (maträtt dinosaurierna åt till skollunch)
  • Gubb-röra (maträtt)
  • Kina-puff (smällare)

Ingen är särskilt förtjust i att kallas detta ovan skulle jag tro - jag tycker vi demonstrerar NU!!

När jag tänker efter kommer jag protestera på mitt sätt...Om du hör mig komma fram till cafédisken och beställa en röv-boll i framtiden vet du vad jag vill bli serverad...

Vilket förbannat bra namn - det passar ju perfekt...död åt chokladbollen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar