tisdag 17 april 2012

Äntligen..

Äntligen någon som frågar!

Jag fick en kommentar av någon som undrade vad som var fel med torktumlaren?

Vill jag svara på detta? Är påven katolik? You bet!...

Nu kanske någon har vett att gå och koka sig en kopp kaffe eller något, men annars ska ni få er en liten snabblektion..

Alltså - symptomen torktumlar-aset har haft är att när jag tryckt igång den på knappen har den börjat brumma, men trumman har inte snurrat runt. Sista gången den fungerade så luktade det bränt som tusan när jag tog ut mina lakan...
- Bra, tänkte jag, kvalstren har dött...

Då fanns det ungefär bara två saker som kunde ha hänt:


  1. Drivremmen som snurrar fanskapet har gått av.
  2. Överhettningskyddet har löst ut.
Se, nu kommer en liten extrabonus: Om trumman snurrar men det inte blir varmt så är termostat eller elementpaket sönder - släng skiten.

Tillbaka till mitt as...

När jag skruvat bort plåten därbak så såg jag direkt att drivremmen var hel. Det ser man genom att den inte ligger och skräpar på asets botten.

Alltså lutade det åt överhettningsskyddet.

Här började en del knepigheter.

Oftast är överhettningskyddet en knapp som smäller upp, som du kan återställa genom att trycka på den - superlätt.

MEN eftersom de företag som säljer dyra maskiner inte gör det lika ofta som en butik säljer mjölk så gömmer de gärna sådana här grejor, så att de kan få skicka en serviceman till oss.

Relät (som man kallar knapp på fikonspråk) ser olika ut, och sitter på olika ställen på olika märken och modeller - tro inte att du kan googla fram det hur som helst - du behöver en hacker...

Jag hittade i alla fall något knappliknande som satt gömt bakom en svart kåpa på undersidan som gick att trycka på - håll tummarna att det var den.

Dagen efter ringde jag till whirlpool för att kolla om jag hade lyckats...tyvärr behövde de en servicekod för att veta var den satt...den hade jag inte med mig.

Då får jag veta att på vissa modeller så finns det ingen återställningsknapp (!!!) Skulle vilja kalla det allvarligt bedrägeri. Alltså kan överhettningskyddet slå av, men du måste byta hela elementpaketet om det händer = blodpudding och snabbmakaroner till middag ett tag..

Kolla detta innan ni köper nästa tumlare!!

Eller charma en hantverkare...

Så, nu är jag klar...besserwissern ska andas ut och varva ner...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar