måndag 23 januari 2012

Och så en störig reklam...

Det går en reklam på radion, där man kan skänka pengar till FN för att de ska röja minor...
50 spänn, så röjer de 5 kvadratmeter samt att de ber mig låtsas vara en nedgrävd mina.

Ganska mycket tycker jag - Hur röjer man minor? Är det en pansarvagn som slukar 80 diesel per mil eller är det en specialdetektor som man går med - typ som de som letar guld på stranden? Jonas går med gräsklipparen ganska ofta över ca 700 kvadrat - tänk om han kunde få 7000 spänn för det?

Nå - det är helt klart hedervärt - men så undrar jag om inte FN är ett gäng länder som förenat sig och pytsar in stålar till sådant här? Lite min-röjning här, lite soldater där och kanske ett jas-plan som spanar lite? (om det kan komma upp i luften vill säga)

Vill de ha mina pengar nu?

Nä, jag behåller dem...

2 kommentarer:

  1. Här kan du läsa om minröjning:http://www.fn.se/roj-en-mina/om-minor/minrojning/

    En ganska svår och kompliserad grej! Som räddar liv o lemmar på många runt om i världen.
    Låter rätt billigt med 50 kr för 5 kvm. Tänk vad många kvm som behöver röjas o hur lite pengar som dom faktiskt får in via statens och FNs bidrag. Våra pengar och välvilja behövs också. :-)

    KRAM Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny, vad kul att få en engagerad kommentar! jag svarar i ett inlägg, så jag får plats - hoppas er renovering flyter på!
      kram

      Radera