måndag 23 januari 2012

Krock...

I morse på väg till jobbet i bilen råkade jag ut för en liten krock...
ojojoj, tänker ni nu, men det var bara en liten kulturkrock...

Jag hajade till av en nyhet på radion och den fick mig att undra lite över ett visst folkslag...

Ja en del kanske börjar skruva lite på sig av obehag här, men jag talar ju om våra goda grannar i Danmark???

Nu ska äntligen besserwisser-Åsa få leva ut lite, och här ska ni få höra det som förbryllade mig:

Jo, danska forskare har i en undersökning slagit fast att för gravida kvinnor som dricker mycket lite alkohol ökar risken för missfall jättemycket. (med 50% tror jag det var) - och detta förvånade forskarna, för de hade förväntat sig att det inte skulle vara någon risk alls vid ett så litet alkoholintag.

Det var nyheten...Och...nu till kråkan i näsan så att säga - ett mycket litet alkoholintag för danska forskare är alltså 2 snapsar i veckan...

Här var det ju alltså på morgonkvisten och jag var något seg i kolan, men när jag kom till jobbet (och en miniräknare) så var jag tvungen att räkna lite..

2st snapsar antar jag är 2st 6:or sprit...eller?

Jag fick det till att det motsvarar 3st flaskor starköl (jag gissade att de är 5% alkohol i - det tycker jag är starkt)

Är detta en "mycket liten" konsumtion? två bärs på fredagen och en på lördagen? låt oss säga i åttonde månaden med en fin stor kula där fram?

Om man är lite ogillande till barnmorskans rekomendationer och tycker att "äsch - en "liten" konsumtion duger"? Vad är det - fyra bärs på fredag och två på lördagen? Varje vecka? Det är ju chokolääääd-mycket!

Jaja, kanske är jag värsta moraltanten, men alla (även forskare i danmark) vet väl att man delar blod med bebisen? Hur kan de bli så förvånade att det inte var så nyttigt med de där gammeldanskarna till frukost?

Tur att vi är så präktiga i Sverige, här vet man hur man uppför sig...eller?

Så.., klart slut på wienersnitzelns predikningar - vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar