måndag 29 oktober 2012

Svisch.

Ja, svisch sa det och så var helgen över. Jag har väl aldrig gjort så mycket saker på så liten tid.
Fredagen ägnades åt halloween-party för sonen och mig hemma hos en kompis. Varje år blir jag förvirrad över när "riktiga" halloween egentligen är? Alltid är det någon smartstövel som kan svara och många hade nog satsat pengar på att den smartstöveln var jag - men icke! Jag råkar ha väldigt svårt att minnas halloween och höstlovet - så är det bara. Hur som helst så vägrade sonen bära den fina spökkostymen jag gjort av en gammal gardin när vi kom fram - otacksamma unge!

På lördagen var vi och hälsade på kära far och hans fru och det var hur trevligt som helst såklart.

Sedan var jag faktiskt ute och slarvade lite på kvällskvisten med ett par väninnor. Det var så länge sedan jag var ute att det kändes som jag smitit från ett kloster och chockerades av allt jag såg.
Gubben därhemma föreslog att en allmän varning skulle utfästas i upplands väsby om att det fanns höns lösa på byn - mmm...ja det var ju himla roligt, ellerhur?...

Vi tog ett par foton där för att föreviga detta ovanliga. Vi använde väninnans iphone och som ni ser är  det lite dimmigt och dämpat och jag ser nästan fyra dagar yngre ut än jag är. Ni tror säkert att det är ett filter från instagram? Nä men den här foto-effekten får man när barnen har fått leka med iphonen efter de ätit falukorv och majonäs....





Nästa dag (söndag) så var det dags för den stora däckbytardagen för våra bilar. Inget vi tycker är kul och vi kan ju säga att det gick sådär...
Vi har ju den stora bilen med däck som väger bly och så den lite mindre bilen med däck, som hör och häpna, också väger bly...

Gubben har gnällt inför det här i två veckor och det var väl därför jag gjorde det...jag tyckte synd om honom alltså..När vi släpat och svettats som två dårar åkte vi med alla däck, barn och hund till svärmor för att börja jobba. De senaste åtta åren har gubben bytt däck på bilen. Den här gången tänkte jag vara snäll och fixa däcken på min egen bil...så jag började svettas. Här ser ni en bild där jag är glad och nöjd - tre däck är klara.


Ja jag var väldigt uppblåst och belåten med mig själv och här låter jag sonen hjälpa till så att jag får vara en kvinnlig förebild som inte behöver rädas en punktering...


Precis efter denna idylliska bild är tagen och jag har klarat av bytet för tre av däcken så frågar Jonas (som hade svettats klart över den andra bilen):
- Har du kommit ihåg att kolla rotationsriktningen på däcken?
För er som inte vet vad det är så ska jag berätta att det råkar vara en pil mönstrad i däcket som ska peka åt det håll som hjulen rullar. Det är för att däckmönstret ska ligga åt rätt håll.

Först blev jag förlamad för det hade jag såklart glömt efter alla dessa år, och sedan hoppades jag att kanske, kanske hade jag oddsen på min sida och jag hade satt dom rätt av bara slumpen. Men så var det ju inte och då började det istället att koka lite lätt däruppe i knoppen. Gud, vad typiskt tänkte jag - där står gubbfan och svärfar och kluckar åt mig och tänker att brudar ska inte hålla på med detta...
Jag vände mig tvärt till svärmor och frågade om kaffet var klart? och sedan lade jag fälgkorset i en lövhög och stampade in.

Jonas bytte glatt mina däck och skulle sedan packa ihop sina däckpåsar. Jamen då ser ni så hittade han en liten plastring som hörde till något av däcken till den stora bilen i en av dem...Det var bara att leta upp vilket däck det var och för det var han tvungen att hissa upp bilen och skruva av däcket och titta....och vet ni han hade inte heller oddsen på sin sida - han fick skruva av alla fyra däck innan han hittade vilket det var.
Jag var ute med min kaffekopp en gång för att skåda hans psykbryt och frågade vänligt hur det gick. - Var bara tyst! muttrade han.

Nästa år lämnar vi såklart in bilarna så någon annan får göra detta. Här ska ni också få se en skada som jag ådrog mig när jag lyckades svinga fälgkorset in i smalbenet...fråga mig inte hur det gick till men det var ju ganska dumt...


Aj! vad ont det gjorde..

Det här kommer inte på några villkor att upprepas - vi är för gamla för sådant här tjafs så det blir däckhotell nu. Kostar ju lite men det får det vara värt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar