lördag 3 oktober 2015

Stressig lördag

Mamma är här och bor över helgen med två hundar.
Det är spännande hundutställning (tycker hon, inte vi) i Sollentuna som ska besökas.

Jonas och jag hade annat för oss...vi hade nämligen bestämt oss för att åka till sopstationen med skräp och få lite mer plats hemma.
En så tråkig plikt att man nästan kräks, jag vet.
Hur som helst - när jag skulle hämta bilen så upptäckte jag att jag råkat slå på en liten taklampa....igår....
Ja, bilen var totalt död när jag försökte starta den.
Jag svor, och så fick vi använda den andra bilen istället...

På kvällen bestämde vi oss för att försöka starta den med startkablar. Varken Jonas eller jag är särskilt duktiga på bilar, men vi tyckte nog att vi skulle kunna klara av att göra denna till synes enkla grej.
Vi stampade ut med startkablarna i handen och körde ihop bilarna. Vi öppnade en webbsida med instruktioner och satte igång.
Kablarna var kopplade som det rekommenderades och en av bilarna stod och brummade i några minuter. Sedan skulle jag prova att starta.
Bilen var fortfarande stendöd.

Vi stängde av båda bilarna och skulle briefa lite med varandra om vi skulle fortsätta eller ge upp? Jonas tog av kablarna från min bil och så pratade vi lite fram och tillbaka.
Vi hann inte komma fram till så mycket innan Jonas råkade sätta ihop klämmorna och stora blixtar slog ut från dem. Jag lät: aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhh!!!! och Jonas slängde klämmorna på marken...

Allt gick bra och amatörerna bestämde sig för att ge upp. Vi köper ett nytt batteri imorgon istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar