måndag 30 juli 2012

Sprid inte detta.

Nu ni! Jag har ägnat mig åt sömnad..
Ja, ni läste helt rätt - sömnad. Minns ni syslöjden? Det var sist jag höll på med liknande trams.

Jesus vad jag kämpade med min svettiga nål och tråd jag köpt på Ica nere i mörbylånga.

Nå, när jag satt där med gam-nacke kunde jag bara tänka på ett talesätt min mormor alltid sade när sömnad var aktuellt (just det - förr tvingade de ju en att sy tillbaka knappar som föll av...inte tusan fick man köpa nytt...jojo, det hände att man sydde på 80-talet)
Hon sade jämt: Lat skräddare syr alltid med lång tråd...
Jag tänkte det i en loop om och om igen, och det är helt obegripligt??

Jag brukar förstå poängen med de flesta ordspråk och talesätt, men denna gick jag bet.
Vad är poängen?
Jaha, lat skräddare har lång tråd...okej, dum skräddare har kort tråd, sur skräddare har sytt sig i fingret och glad skräddare sitter på puben????

Kan någon förklara?

Här är mitt mästerverk förresten.
Mitten var dock slak som hos en 75-åring, så jag fick slå i en spik för lite snygg styvnad...det blev perfekt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar