torsdag 3 maj 2012

Jag tar tillbaka...

Hmm...tidigare har jag klagat lite över Pippi-filmerna och språket som Svante snappar upp.
Han har ju studsat omkring och vrålat: Är du mör än knubbis? till alla möjliga personer han har kunnat  hitta, men särskilt till pappa...jag vill inte spekulera i varför...

Jag tog även upp att jag närde en liten oro att han sprang omkring och gapade detta till sina förskolefröknar också...som för all del har ganska breda rövar...men det vore inte så roligt.

Jag tar tillbaka! Pippi är rena västindien-brisen med avseende på språket och alla är snälla om man jämför med Svantes nya favoriter - SMURFARNA...

De gör mig alldeles mållös...men inte Svante - han härmar det mesta.

Målarsmurfen gormar på alla med fransk brytning: Du är en idiöööt! som inte förstår hans konst.
Gammelsmurfen gormar i allmänhet...ni driver mig smurfig, är vanliga ord.
Buttersmurfen har fått Svante att säga att han hatar än det ena och än det andra, på norrländska..
Smurfan tar droger och börjar ljuga...
Alla kastar den stackars glasögonsmurfen upp i luften om han blir långrandig.

Gargamel skulle kunna få en hel A4 levererad med sina ramsor av fula ord.
Och de små, blå fjantarna slåss, och stjäl och knuffas med varandra...herregud säger jag bara...

Jag måste köpa mer Pippi, och smuggla bort smurfarna...

Moraltanten har talat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar