onsdag 8 februari 2012

Hur kunde de veta???

För någon vecka sedan fick jag ett brev från SIFO (ni vet de som gör olika undersökningar) som talade om att jag var slumpvis utvald att få delta i en av deras undersökningar, och att det skulle komma ett frågeformulär med posten om några dagar till mig.

Min medverkan var VIKTIG!

Jag vägrar alltid vara med i marknadsundersökningar när de ringer, och jag är för tillfället i detta nu jagad på mailen av några som kallar sig autoindex som vill att jag är med i en bilundersökning (nej tack - och fortsätt jaga mig ni, jag gömmer mig)

Men SIFO, tänkte jag....det är väl ändå viktigt att vara med? De gör väl ändå kärnfulla undersökningar som förbättrar för samhället på sikt? Det ska jag väl kunna offra fem minuter på att fylla i lite frågor?

Formuläret anlände....43 (amen jag säger det igen: fööörtiotre) sidor av detta:



Ser ni??? Sida upp och sida ner av små rutor att kryssa i? Tusentals...

Hur visste de att jag inte har något att göra om kvällarna??? Jag bara undrar?

Tror ni det var något viktigt då? Att jag gör en insats för befolkningen om jag deltar?

Det är fööörtiotre sidor med frågor om vilka butiker jag besöker och hur ofta, vilka radio- och tv-program jag följer, tidningar jag läser och vilken sorts mobiltelefon jag äger. De vill veta vad jag gör och köper på internet och vad jag lägger pengar på under året.

Alltså en mycket grundlig undersökning, som om man läser i förtexten, "många medier, företag och myndigheter använder resultaten av"

Får jag gissa till att anpassa sin reklam efter?

Kära SIFO, det känns som om ni skickade mig en hemläxa att göra? Den känns helt galet stor...jag har skrivit 10poängs-tentor på universitetet som var mindre omfattande än detta?

Jag är glad att Svante ritade med krita över svarskuvertet innan någon hann hindra honom - nu kan jag skylla på honom och att jag omöjligt kunde skicka något så viktigt i ett klottrat kuvert...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar