onsdag 6 februari 2013

Ett steg.

Så var det dagen jag skulle gå tillbaka till tandläkaren.

Återblick: Åsa var julledig, tand-fen var visst lite på lyset och gjorde så Åsas tand sprack under en fyllning. Åsa hade ont, grät och gick till tandläkaren (hon grät mest för att hon inte kunde äta) och fixade den. En provisorisk fyllning lades i och det stackars kräket (läs: jag) fick penicillin och skickades hem...

Nu var jag tillbaka på min egen folktandvård och hade stålsatt mig för att bli rotbehandlad en gång för alla.

Jag blev inkallad och min ryska (tror jag fördomsfullt m a p brytning) tandläkare frågade praktisk om jag ville rotfylla eller bara dra ut tanden?

- Eeeeeh, svarade jag.... - vad menar du??
- ja, vill du rotbehandla eller dra ut tanden, frågade hon igen som om jag borde veta???
- Eeeeeeh, lät jag intelligent igen...
- alltså, jag vill ju inte gå omkring med ett stort hål i käken om jag inte behöver, fortsatte jag och undrade inom mig om hon tänkte sätta in en porslinstand som ersättning?
- Nä nä, då blir det rotbehandling suckade hon nästan.

Jag blev rätt häpen måste jag säga och kände mig som 80 år ungefär.
Ingen ide att rädda några tänder här liksom?

Hur som helst så fick jag tji att det skulle bli klart denna gång...
Nä, hon tog bara väck den provisoriska fyllningen och satte in plast. Sedan ska jag tillbaka TRE (!!) gånger till och rensa och bygga upp tandstumpen...

Är nu ÄNNU gladare åt min tandförsäkring... Förstå vad fyra besök hade kostat mig med rensningar hit och dit och en liten halvkrona som ska limmas på???

Hehe, jag lovar att jag totalt straffat ut mig när det är dags att omförhandla premien om något år...

Kolla mina fina, gula betar...sååå stiliga va? Inte ska man rycka ut de här pärlorna????




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar