torsdag 30 maj 2013

Vab

Idag har jag varit hemma med min lilla 4-åring som har fått vattkoppor.

Det har varit ett fasligt smörjande av koppor med lokalbedövande salva. Det har hjälpt fantastiskt och han har inte kliat på en enda koppa.
Han kommer och hasar upp tröjan eller ner med mysbyxan  varannan timme och piper: - det kliar mamma - ge mig kli-salva. Jag har känt mig nästan som en präst när jag gett honom smörjelsen..

Jojo, jag frälstes och har tillbett den lokalbedövande salvan sedan jag var 17 år och anfölls av knott en sommar då det var knott-år på öland. Hade kortärmat och shorts en kväll och vaknade med armar och ben som ett kliande inferno...det var ungefär tre millimeter mellan betten och armar och ben såg ut som puckelpistar.

Mamma kom med välmenande men värdelösa råd om potatismjöl och kalla bad och de två dagarna det tog innan vi gick ner till apoteket höll jag på att amputera mig.
På den tiden trodde vi bara att det fanns magnecyl och penicillin i den lokalen, och jag tror att vi var egentligen var på väg för att köpa sårsprit att badda på mig, men tack och lov så berättade någon i personalen att det fanns en salva som just blivit receptfri som hette xylocain som skulle hjälpa...

Sedan dess har jag alltid en tub hemma - och please alla, stay away from the potatismjöl - det är ruggigt värdelöst och tipset är i samma klass som att du ska stoppa vitlök i örat för att inte bli gravid.

Och förresten...om du nu skulle råka ut för en knottsvärm så ska du behandla dig med dagens allergitabletter...(fanns inte när jag var 17) - det är bättre och inte så kladdigt..

klart slut från kvacksalvaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar