söndag 12 maj 2013

Lite tankar om trafiken.

Jag måste bara berätta en smula om trafiken här nere. Den är verkligen en upplevelse för livet och man bör nog inte köra här om man har dåligt hjärta eller liknande.
Själv har jag vant mig ganska bra - det märker jag på mamma och Jonas som gormar som sjörövare åt trafikanterna omkring oss och jag själv håller mig hyfsat lugn...

Hur som helst, här möts de stackars blinda gamlingarna som vägras hemtjänst men ändå måste ta sig till någon affär från sin lilla öde by med stressade stockholmare i husbil samtidigt som vresiga bönder gärna tar sin största traktor och pruttar fram längs den enda vägen som Öland har.

Jag tror jag har sett allt möjligt på denna ö...

Unga killar i risiga bussar med femton surfbrädor på taket som vinglar sig fram i 40 km/h och pensionärer med sina husvagnar som är ute och finåker utan vare sig blinkers eller gaspedal. Gamla blinda gubbar i bilar kryllar det av tillsammans med livrädda tanter som tycker fart över 50 km/h är otäckt. Tunga långtradare tror de är med i Indy 500 och dundrar fram genom byarna.
Traktorer och skördetröskor vräker ut sig över vägarna och modellerna verkar bara växa sig större - omöjliga att ta sig om.

De stackars fågelskådarna får sig nog en och annan svordom åt sig också...inget speciellt fel på deras bilkörning men de har en förmåga att ställa ut sina gigantiska kameror och stativ halvvägs ut i vägen som är supersmal.

På ölandsbron är det alltid vägarbete och det verkar aldrig ta slut? För tjugo år sedan arbetade man ständigt med att förbättra framkomligheten på bron då man tröttnat på husvagnsdårar som stannade på högbrodelen för att titta på utsikten medan köerna nådde till Mönsterås... Man målade och skyltade...det blev till slut efter ett antal år tvåfiligt åt båda hållen och förbud för cyklister att åka.
Bron blev jättebra.

Men så upptäckte man snart att bropelarna vittrat sönder och sedan har det varit år av arbete på denna bro...
Pelarna var klara efter några år men sedan verkade man hitta på allt möjligt för att få stänga av en fil när det kom mycket trafik. Det är ständigt kö tycker jag. Den här helgen tyckte man att det passade bra att måla lite på belysningen så att man kunde stänga av en fil och allt stod stilla...

Till midsommar kanske räckena behöver putsas eller något? Vem vet...

Jag är som sagt van - det här var bara för att ni som redan klarat av bungy-jumpet kanske vill uppleva något annat spännande nu? Kom hit vettja...:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar