måndag 19 november 2012

Nej, fisk är inte mat...

Att inte äta fisk är ett aktivt val vi gjort av flera goda skäl för en hållbar miljö och en levande jord.
Jag listar ett par stycken och tror att kanske fler kan ansluta till denna goda gärning.

1. Det är inte gott
2. Det är inte gott
3. Det luktar inte gott heller
4. De innehåller tusenbiljonermiljoner ben

Jag har dock varit lite orolig för att vi inte ska få i oss tillräckligt med kvicksilver av detta val, eftersom man behöver det för att fylla på plomberna under åren som går. Därför bestämde jag att vi skulle äta FISK här hemma för första gången på sådär en fyra år.

Jag skojar verkligen inte när jag skriver fyra år - det kan till och med vara längre...

Jag gick till fiskdisken och stod och funderade vilken delikatess jag skulle välja. och eftersom jag inte är så kunnig så var det rätt svårt. Det blev att jag valde den vita, fyrkantiga och benfria hokí-filén ur frysdisken. (hur den simmar är ett mysterium - och vilket är fram och vilket är bak?)
Lite kräm-fräs smaksatt med saffran och så hade vi helt plötsligt en riktigt smakfull rätt.

Faktiskt inte helt omöjligt att vi äter fisk igen innan det hunnit gå fyra år...

1 kommentar: