onsdag 16 september 2015

Seriöst?

Jag läste en ganska intressant artikel om digitala hastighetsskyltar idag (ja ni hör ju att jag borde gå till en livscoach eller något)

Ni vet sådana här:


Artikeln var intressant för att jag aldrig har fattat om jag måste lyda det som står på dem eller om de bara visar hur segt trafiken flyter. Artikeln redde ut det åt mig.

Sedan fortsatte artikeln en liten bit och en Lennart Helsing gjorde entré. Han var från Trafikverket och tyckte surt att det var helt underligt att folk inte kunde fatta detta.
Även om man har tagit körkort när man vevade igång bilen (som jag) så är man skyldig att ta reda på reglerna som gäller nu, dundrade han.

Han har ju såklart rätt, även om jag till oss gamlingars försvar kan tycka att sådant var väl lite väl jobbigt innan alla hade en hemsida man kan googla.

Men nu skulle jag bli bättre och surfade genast in på Trafikverket för att uppdatera mig...

Ehh..jag hittade att trafikreglerna kunde jag hitta i trafikförordningen 1998:bla:bla...

Ok????
Jag tittade in på den då....


Ehhh...är det någon som känner för att läsa?
Endera finns det nya regler presenterade på något chickt ställe som jag inte hittade, eller så skojar gubben med mig?

Menar han på allvar att en vanlig människa ska läsa detta? Dessutom sade han också att alla kommuner har lokala föreskrifter - det var BARA att kontakta gatukontoret och ta reda på hur det var i din kommun. Nu är jag nyfiken - när ringde du dit sist?

Nä man skulle förmodligen inte klara kortet idag, men jag vet ungefär när jag borde ge fingret i alla fall...

Den här pajsaren som trängde sig framför en lång kö (och mig) över heldraget vann äran idag...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar